تصویب تحقیق و تفحص از نحوه مبارزه با قاچاق كالا با درخواست اولیاء توسط مجلس

یزدفردا "به گزارش دفتر نماینده مردم یزد و صدوق پس از سخنان عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در تشریح وضعیت قاچاق کالا در کشور و نقاط کور موجود در این موضوع، نمایندگان با رای اکثریت به درخواست تحقیق و تفحص این نماینده اصلاح‌طلب با موضوع بررسی وضعیت قاچاق کالا در کشور رای مثبت دادند.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در جلسه علنی امروز تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه مبارزه با قاچاق كالا كه از سوی علی اکبر اولیاء مطرح شده و در كمیسیون اقتصادی مورد بررسی و تصویب رار گرفته بود در دستور كار جلسه علنی قرار گرفت و با با 154 رای موافق، 33 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده مجلس به تصویب رسید. نماینده مردم یزد و صدوق در تشریح علت ارائه طرح مذكور، اظهار داشت: گله تولید‌كنندگان و حتی بازرگانان رسمی كشور از رخنه كالاهای خارجی و عدم وجود قدرت رقابت تولید‌كنندگان و بازرگانان به علت قاچاق كالا، عرصه را بر تمام این اقشار تنگ كرده است.
این عضو كمیسیون عمران مجلس با اشاره به برخی اخبار مبنی بر قاچاق ارز و طلا ،یادآور شد: شنیدن چنین اخباری ما را نگران‌تر می‌كند كه چرا چنین موضوعی باید از چشم مسوولین كشوری دور بماند؟ این درحالی است كه مسوولین گمرك از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی كرده‌اند. این عضو فراكسیون خط امام (ره) مجلس با بیان اینكه در این مورد از وزیر اطلاعات نیز سوال شده است، خاطرنشان كرد: با عنایت به آنكه وزارت اطلاعات در این رابطه اشراف كامل دارد، قصد كردم كه در این مورد از وزیر اطلاعات سوالی بكنم. اما وزیر اطلاعات نیز تاكید كرد كه این موضوع مربوط به آن وزارتخانه نمی‌شود. اما این درحالی است كه انتظار می‌رفت بنا به وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات این موضوع پیگیری شود. به گفته اولیا، قاچاق كالا از زمان‌های دور در كشور وجود داشته و برآورد می‌شود كه میان چهار تا 20 هزار میلیارد دلار حجم قاچاق كالا به كشور است كه پدیده‌ای بسیار مخرب هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ اقتصادی است. چرا كه وقتی كالاهایی بدون طی تشریفات قانونی از مرزها وارد كشور می‌شوند، قطعا امكان ورود كالاهای حرام و ضد امنیتی غیر ممكن نخواهد بود. همچنین برخی از كالاهای آرایشی و غذایی نیز از سلامت كافی برخوردار نیستند. این نماینده مجلس معتقد است میان دستگاهای مختلف مربوطه در ارتباط با قاچاق كالا، ناهماهنگی‌هایی وجود دارد كه ستاد مبارزه با قاچاق كالا نیز این موضوع راتایید كرده و معتقد است كه باید بازنگری‌هایی صورت گیرد. اولیا با بیان اینكه تقاضای تحقیق و تفحص از روند قاچاق كالا به دنبال آن نیست كه اقتصاد سالم را مختل كند، در پایان گفت: بی‌شك با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها جریان قاچاق در كشور تشدید خواهد شد. چنانچه ما خود را آماده نكنیم، با موج عظیمی از قاچاق در كشور موجه خواهیم شد. گفتنی است، دی ماه گذشته، اولیاء سئوالی از وزیر اطلاعات در مورد وضعیت مبادی ورود و خروج کالا بصورت رسمی و غیر رسمی در کشور مطرح کرده بود که با حضور وزیرم و ارائه توضیحاتی در این زمینه نهایتا گزارشی کتبی توسط وزارت اطلاعات در این زمینه ارائه شد.
نماینده مردم یزد در متن درخواست تحقیق و تفحص خود ضمن اشاره به روند فوق،مطالعه گزارش و بررسی های انجام شده بعدی با ابراز نگرانی خود از نتایج حاصله، نوشته بود:یکی از پدیده‌های تهدید کننده اقتصاد کشور پدیده قاچاق است که مکرر توسط تولید کنندگان تذکر داده می‌شود.از آنجا که این بحث به دستگاه های متعدد دولتی و نظامی،انتظامی و قضایی بر می گردد بنظر میرسد وقوف بر آن مستلزم تحقیق و تفحص می باشد تا ضمن بررسی از جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی،وضعیت موجود مورد تحلیل و آسیب شناسی قرار گرفته و انشاالله راهکارهای لازم از بعد ایفای نقش موثرتر دستگاهها و هماهنگی و رفع خلاهای قانونی مشخص وسایه این پدیده شوم از کشور رخت بربندد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا